Parental attitudes and the paternal role are two fundamental concepts that significantly influence a child’s developmental process. Parental attitude encompasses the behaviors, approaches, and communication styles that parents adopt toward their children, directly affecting the child's personality development, self-concept, and social adjustment. In this context, the importance of fathers participating in the child-rearing process as actively as mothers is increasingly emphasized. Numerous studies have demonstrated that especially democratic and supportive parental attitudes enhance the quality of father–child relationships and promote paternal involvement. One of the key factors influencing the extent and manner of fathers’ involvement in childcare is their perception of the paternal role. This perception is closely linked to how fathers define and internalize their parenting role and can influence the attitudes they adopt in raising their children. The level of responsibility fathers assume, their provision of care, emotional support, and participation in educational processes are largely shaped by this perception. The aim of this review study is to examine the relationship between parental attitudes and the paternal role in light of recent research findings. The study discusses the forms of paternal involvement in childcare across different cultural contexts and the parenting approaches, intra-family dynamics, and social expectations that shape this process. The review highlights that effective parenting practices that support child development are shaped not only by individual factors but also by broader cultural and structural influences. In this regard, the study aims to provide a theoretical foundation for future research on parental attitudes, perceptions of the paternal role, and paternal involvement.
Father role perception parental attitudes father involvement and parental attitude interaction
Yok
ÖZ
Ebeveyn tutumları ve babalık rolü, çocuğun gelişim sürecinde etkili olan iki temel kavram olarak öne çıkmaktadır. Ebeveyn tutumları; ebeveynlerin çocuklarına yönelik davranış, yaklaşım ve iletişim biçimlerini yansıtarak, çocuğun kişilik gelişimi, benlik algısı ve sosyal uyumunu doğrudan etkilemektedir. Bu bağlamda, sadece annelerin değil, babaların da çocuk yetiştirme sürecine aktif biçimde katılmasının önemi gün geçtikçe daha fazla vurgulanmaktadır. Çalışmalar, özellikle demokratik ve destekleyici tutumların, babaların çocukla kurduğu ilişkinin niteliğini artırdığını ve baba katılımını teşvik ettiğini ortaya koymaktadır.
Bu derleme çalışmasının amacı, araştırma bulguları ışığında ebeveyn tutumları ile baba katılımı arasındaki ilişkiyi ele almaktır. Çalışmada, son yıllarda yapılan çalışmalar incelenerek, farklı kültürel bağlamlarda babaların çocuk bakımına katılım biçimleri ve bu süreci şekillendiren ebeveynlik yaklaşımları, toplumsal cinsiyet rolleri, aile içi dinamikler ve sosyal beklentilerin baba katılımı üzerindeki etkileri tartışılmıştır. Derleme sonucunda, çocuk gelişimini destekleyen etkili ebeveynlik uygulamalarının sadece bireysel değil, aynı zamanda kültürel ve yapısal faktörlerle de şekillendiği vurgulanmaktadır. Bu bağlamda çalışma, ebeveyn tutumları ve baba katılımı konularında yürütülecek gelecekteki nitel araştırmalara kuramsal ve yöntemsel bir temel sunmayı amaçlamaktadır.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | June 5, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |