This study was conducted to evaluate the impact of basic first aid education provided to high school students on their knowledge levels. This intervention research with a pre-test-post-test control group design was carried out with 475 female students at a girls' imam hatip high school during the 2017-2018 academic year. Data were collected using a Personal Information Form and a Basic First Aid Knowledge Test. The collected data were analyzed using SPSS 22.0 for Windows software package. In the evaluation of the study data, descriptive statistical methods (number, percentage, mean, standard deviation), as well as Pearson Product-Moment Correlation analysis and the significance test for the difference between two means (t-test) were employed. The results were evaluated at a 95% confidence interval, and significance level was set at p<0.05. The mean age of the participants was 16.61 ± 1.29, with 75.1% of them having previously received information about first aid. Among those who reported receiving information, teachers (98.0%), healthcare professionals (97.4%), and television (92.4%) ranked as the top three sources of information. Before the program, the participants had an average total score on the knowledge test of 15.40 ± 2.06, while after the program, it was found to be 24.84 ± 2.80. It was determined that the average total score on the knowledge test increased by 9.46 ± 3.10 points compared to before the program, and the difference between the pre-program and post-program average total scores on the knowledge test was statistically significant (p<0.05). In the study, a statistically significant relationship was found between variables such as maternal education level, age, and the average score on the first aid knowledge test (p<0.05). In line with the data obtained from the research, it can be said that the first aid training was effective in increasing the knowledge level of the participants. It is essential that training in first aid knowledge and skills is structured in accordance with the learning needs, interests and learning capacities of individuals, regardless of age, gender or occupation.
Bu çalışma, lise öğrencilerine verilen temel ilk yardım eğitiminin bilgi düzeylerine etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Ön test - son test kontrol grupsuz desende müdahale araştırması olan bu çalışma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında bir kız imam hatip lisesinde 475 kız öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Temel İlk Yardım Bilgi Testi kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 22.0 for Windows paket programında analiz edilmiştir. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel yöntemlerin (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) yanı sıra, Pearson Çarpım Moment Korelasyon analizi, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi (t testi) kullanılmıştır. Sonuçlar %95’lik güven aralığında, anlamlılık p<0,05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Katılımcıların yaş ortalaması 16,61 ±1,29’dur, %75,1’inin ilk yardım konusunda daha önce bilgi almıştır; bilgi aldığını ifade edenlerin bilgi edindikleri kaynakları arasında ilk üç sırada öğretmen (%98,0), sağlık personeli (%97,4), televizyon (%92,4) bulunmaktadır. Program öncesi katılımcıların bilgi testi toplam puan ortalaması 15,40±2,06 iken program sonunda 24,84±2,80 olduğu bulunmuştur. Bilgi testi toplam puan ortalamasının program öncesine göre 9,46±3,10 puan arttığı, program öncesi ve sonrası bilgi testi toplam puan ortalaması arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Araştırmada, anne öğrenim düzeyi, yaş ve kardeş sayısı gibi değişkenler ile ilk yardım bilgi testi puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Araştırmadan elde edilen veriler doğrultusunda, ilk yardım eğitiminin katılımcıların bilgi düzeyini artırmada etkili olduğu söylenebilir. İlkyardım bilgisi ve becerileri kazandırmaya yönelik eğitimler, yaş, cinsiyet veya meslek farkı gözetmeksizin bireylerin öğrenme ihtiyaçlarına, ilgi alanlarına ve öğrenme kapasitelerine uygun şekilde yapılandırılması elzemdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Birinci Basamak Sağlık Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 1 Sayı: 1 |