Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Lisans Öğrencilerinin Öğretim Elemanı, Ebe ve Akran Gruplarından Bekledikleri Nitelikler

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 1, 8 - 15, 28.07.2025

Öz

Genel olarak anne ve çocuk sağlık sistemlerinin önemli bir bileşeni olan ebelerin niteliklerini belirleyen en önemli etkenlerden birisi de onların eğitiminde rol alan öğretim elemanları, ebeler ve eğitim ortamını paylaştıkları akran gruplarıdır. Bu nedenle öğrencilerin bu niteliklere yönelik beklentilerinin belirlenmesi önemlidir. Tanımlayıcı desende yapılan bu araştırmanın amacı ebelik bölümünde eğitim gören öğrencilerin öğretim elemanı, ebeler ve akran gruplarında bulunması gereken niteliklere yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümünde eğitim gören lisans öğrencileri oluşturdu. Örnekleme 2017-18 eğitim öğretim dönemi güz yarıyılında eğitim gören ve araştırmaya katılmak için yazılı olur veren 262 öğrenci alındı. Veriler, üç açık uçlu sorunun bulunduğu (bir ebe adayı olarak sizce ebelik bölümünde bulunan öğretim elemanında, uygulama alanlarınızda çalışan ebede ve bölümünüzde bulunan öğrencilerde, hangi niteliklerin bulunmasını beklersiniz, maddeler halinde yazınız?) bir soru formu aracılığı ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler (sayı ve yüzde) kullanıldı. Öğrencilerin % 94.7’si öğretim elemanında bulunması beklenen ilk niteliği “bilgi ve becerisi yüksek olmalı” şeklinde ifade ederken, uygulama alanında karşılaştıkları ve birlikte çalıştıkları ebelerde “sabırlı ve anlayışlı olmalı” (%95.4) birinci nitelik olarak belirtti. Öğrenciler için akranlarında (ebelik bölümü öğrencileri) bulunması beklenen birinci niteliğin “yüksek özgüven” (93.5) olduğu belirlendi. Sonuç olarak ebelik bölümünde öğrenim gören öğrenciler; eğitimlerine katılan öğretim elemanlarında yüksek düzeyde bilgi ve beceri sahibi olmayı, ebelerde sabırlı ve anlayışlı olmayı ve akranlarından da yüksek özgüven niteliklerini önceliklediler.

Etik Beyan

Araştırma etik ilkelere uyularak yürütüldü.

Destekleyen Kurum

Yok

Teşekkür

Araştırmaya katılan tüm öğrencilere ve uygulanmasına izin veren kuruma teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Akar, F. (2019). Üniversitede akademisyen ve yönetici yetenekleri: Yetenek yönetiminin uygulanabilirliği konusunda bir inceleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2): 514-541.
  • Akça, E., Sürücü, Ş. G., Akbaş, M., & Şenoğlu, A. (2019). Ebelik öğrencilerinin sosyal zeka düzeyleri ile meslek algıları arasındaki ilişki. Cukurova Medical Journal, 44(2): 621-631, DOI: 10.17826/cumj.4593450
  • Aksoy, Ö. D., Pınar, Ş. E., Yurtsal, Z. B., Uçuk, S., Şahin, T., & Yılan, H. (2017). doğum eylemine aktif olarak katılan ebelik öğrencilerinin kaygı ve öz-güven düzeylerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2): 42-53.
  • Aktaş, S., & Pasinlioğlu, T. (2016). Ebenın empatik iletişim becerisinin doğum eylemine ve doğum sonrası döneme etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19 (Özel sayı): 38-45.
  • Attenborough, J., & Abbott, S. (2019). The impact of Nursing and Midwifery Council revalidation on the professional identity of academic staff in a higher education institution: A qualitative study. Nursing open, 6(2): 434-442, DOI: 10.1002/nop2.224
  • Aydın, Y., Dikmen, Y., & Kalkan, S. C. (2017). Ebelik Öğrencilerinin Hasta Bakim Uygulamalarinda Etik Duyarliliklarinin İncelenmesi. Çağdaş Tıp Dergisi, 7(2): 168-174, DOI: 10.16899/gopctd.326664
  • Bay, F., Sayıner, F., & Sharma, B. (2024). Are Turkish Midwifery Students Well-Prepared for the Profession? Assessing Their Self-Confidence Levels and Effective Factors. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(4): 584-596, DOI: 10.62425/esbder.1424380 Begley, C. M. (2001). ‘Giving midwifery care’: student midwives' views of their working role. Midwifery, 17(1): 24-34, DOI: 10.1054/midw.2000.0232
  • Bekmezci, H., Yurttaş, Ç., & Özkan, H. (2015). Ebelik bölümü öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1): 46-54, DOI: 10.17681/hsp.30843
  • Benli, T. E., Akça, E. İ., & Derya, Y. A. (2021). Ebelik öğrencilerinin kişilik özellikleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3): 607-624, DOI: 10.47115/jshs.995746
  • Cevahir, R., Çınar, N., Sözeri, C., Şahin, S., & Kuğuoğlu, S. (2008). Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7): 3-15.
  • Demirel, G., Kaya, N., & Doğaner, A. (2020). Ebelik öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının merhamet ve empati düzeylerine etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21): 282-300, DOI: 10.26466/opus.591200
  • Dereli Yılmaz, S., & Erkal Aksoy, Y. (2019). Ebelik eğitiminin dünyadaki durumu. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1): 26-31.
  • Firoozehchian, F., Zareiyan, A., Geranmayeh, M., & Behboodi Moghadam, Z. (2022). Domains of competence in midwifery students: a basis for developing a competence assessment tool for Iranian undergraduate midwifery students. BMC Medical Education, 22(1): 704, DOI: 10.1186/s12909-022-03759-z
  • Harris, D. N., & Sass, T. R. (2011). Teacher training, teacher quality and student achievement. Journal of public economics, 95(7-8): 798-812, DOI: 10.1016/j.jpubeco.2010.11.009
  • Hotaman, D. (2020). Öğretmenlik mesleği açısından konu alanı uzmanlığı, öğretim becerileri ve kişilik özelliklerinin önemi. Journal of International Social Research, 13(69): 954-964, DOI: 10.17719/jisr.2020.4012
  • International Confederation of Midwives (ICM). (2024). ICM Essential Competencies for Midwifery Practice 2024. file:///C:/Users/pc/Downloads/EN_ICM-Essential-Competencies-for-Midwifery-Practice-1.pdf Erişim: 04.02.2025.
  • Karadağ, G., Kılıç, S. P., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö., & Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6): 665- 672, DOI: 10.5455/pmb.1-1353569323 Karadaş, A., Kaynak, S., Ergün, S., & Karaca, P. P. (2021). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin 21. yüzyıl becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(2): 232-239, DOI: 10.38108/ouhcd.906190
  • Kılıç, B., & Sürgevil, O. (2017). Sosyal bilimler alanında çalışan akademisyenlerin sahip olması gereken yetkinlikler: literatür incelemesi ve uzman görüşleri ışığında bir yetkinlik listesi önerisi. International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 3(9): 221-246, DOI: 10.23929/javs.154
  • Licqurish, S., & Seibold, C. (2008). Bachelor of Midwifery students’ experiences of achieving competencies: The role of the midwife preceptor. Midwifery, 24(4): 480-489, DOI: 10.1016/j.midw.2007.05.001
  • Marsh, H. W., & Hattie, J. (2002). The relation between research productivity and teaching effectiveness: Complementary, antagonistic, or independent constructs?. The journal of higher education, 73(5): 603-641, DOI: 10.1080/00221546.2002.11777170
  • Mirzeoğlu, A. D., Munusturlar, S., & Çelen, A. (2014). Akran öğretimi modelinin akademik öğrenme zamanina ve voleybol becerilerinin öğrenimine etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 25(4): 184-202, DOI: 10.17644/sbd.171672
  • Özcan, H., Elkoca, A., & Baykan, N. (2023). Ebelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 9(3): 162-172.
  • Özgüngör, S., & Duru, E. (2014). Öğretim elemanları ve ders özelliklerinin öğretim elemanlarının performanslarına ilişkin değerlendirmelerle ilişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2): 175-188.
  • Prosser, M., Martin, E., Trigwell, K., Ramsden, P., & Middleton, H. (2008). University academics’ experience of research and its relationship to their experience of teaching. Instructional Science, 36: 3-16, DOI: 10.1007/s11251-007-9019-4
  • Toosi, M., Modarres, M., Amini, M., & Geranmayeh, M. (2021). A survey of midwifery graduates’ opinions about midwifery education in Iran: a cross-sectional study. BMC Medical Education, 21(1), 340, DOI: 10.1186/s12909-021-02764-y
  • Yetim, A. A., & Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2): 541-550.
  • Yurttaş, A., & Yetkin, A. (2003). A comparison of the emphatic skills and problem solving skills of health school students. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(1): 1-13.

Qualities that midwifery undergraduate students expect from academicians, midwives and peer groups

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 1, 8 - 15, 28.07.2025

Öz

One of the key factors determining the qualifications of midwives, integral to maternal and child health systems, is the role of educators, midwives, and peer groups in their training. Thus, identifying students' expectations regarding these qualifications is important. This descriptive study aimed to determine the views of Midwifery Department students on the qualifications that should be present in instructors, midwives, and peer groups. The study population consisted of undergraduate students from the Midwifery Department at Sivas Cumhuriyet University. A total of 262 students enrolled in the 2017-18 academic year's fall semester who gave written consent were included in the sample. Data were collected using a questionnaire with open-ended questions, asking about the qualifications expected in instructors, midwives, and peers. Descriptive statistical methods (frequency and percentage) were used for data analysis. The majority of students (94.7%) stated that the primary qualification for instructors should be "high knowledge and skills," while "patience and understanding" (95.4%) was the primary qualification for midwives in practice areas. For peers, the first qualification expected was "high self-confidence" (93.5). In conclusion, students prioritized high knowledge and skills in instructors, patience and understanding in midwives, and self-confidence in peer.

Kaynakça

  • Akar, F. (2019). Üniversitede akademisyen ve yönetici yetenekleri: Yetenek yönetiminin uygulanabilirliği konusunda bir inceleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2): 514-541.
  • Akça, E., Sürücü, Ş. G., Akbaş, M., & Şenoğlu, A. (2019). Ebelik öğrencilerinin sosyal zeka düzeyleri ile meslek algıları arasındaki ilişki. Cukurova Medical Journal, 44(2): 621-631, DOI: 10.17826/cumj.4593450
  • Aksoy, Ö. D., Pınar, Ş. E., Yurtsal, Z. B., Uçuk, S., Şahin, T., & Yılan, H. (2017). doğum eylemine aktif olarak katılan ebelik öğrencilerinin kaygı ve öz-güven düzeylerinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2): 42-53.
  • Aktaş, S., & Pasinlioğlu, T. (2016). Ebenın empatik iletişim becerisinin doğum eylemine ve doğum sonrası döneme etkisi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19 (Özel sayı): 38-45.
  • Attenborough, J., & Abbott, S. (2019). The impact of Nursing and Midwifery Council revalidation on the professional identity of academic staff in a higher education institution: A qualitative study. Nursing open, 6(2): 434-442, DOI: 10.1002/nop2.224
  • Aydın, Y., Dikmen, Y., & Kalkan, S. C. (2017). Ebelik Öğrencilerinin Hasta Bakim Uygulamalarinda Etik Duyarliliklarinin İncelenmesi. Çağdaş Tıp Dergisi, 7(2): 168-174, DOI: 10.16899/gopctd.326664
  • Bay, F., Sayıner, F., & Sharma, B. (2024). Are Turkish Midwifery Students Well-Prepared for the Profession? Assessing Their Self-Confidence Levels and Effective Factors. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(4): 584-596, DOI: 10.62425/esbder.1424380 Begley, C. M. (2001). ‘Giving midwifery care’: student midwives' views of their working role. Midwifery, 17(1): 24-34, DOI: 10.1054/midw.2000.0232
  • Bekmezci, H., Yurttaş, Ç., & Özkan, H. (2015). Ebelik bölümü öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(1): 46-54, DOI: 10.17681/hsp.30843
  • Benli, T. E., Akça, E. İ., & Derya, Y. A. (2021). Ebelik öğrencilerinin kişilik özellikleri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişki. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3): 607-624, DOI: 10.47115/jshs.995746
  • Cevahir, R., Çınar, N., Sözeri, C., Şahin, S., & Kuğuoğlu, S. (2008). Ebelik öğrencilerinin devam ettikleri sınıflara göre empatik becerilerinin değerlendirilmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7): 3-15.
  • Demirel, G., Kaya, N., & Doğaner, A. (2020). Ebelik öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının merhamet ve empati düzeylerine etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21): 282-300, DOI: 10.26466/opus.591200
  • Dereli Yılmaz, S., & Erkal Aksoy, Y. (2019). Ebelik eğitiminin dünyadaki durumu. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1): 26-31.
  • Firoozehchian, F., Zareiyan, A., Geranmayeh, M., & Behboodi Moghadam, Z. (2022). Domains of competence in midwifery students: a basis for developing a competence assessment tool for Iranian undergraduate midwifery students. BMC Medical Education, 22(1): 704, DOI: 10.1186/s12909-022-03759-z
  • Harris, D. N., & Sass, T. R. (2011). Teacher training, teacher quality and student achievement. Journal of public economics, 95(7-8): 798-812, DOI: 10.1016/j.jpubeco.2010.11.009
  • Hotaman, D. (2020). Öğretmenlik mesleği açısından konu alanı uzmanlığı, öğretim becerileri ve kişilik özelliklerinin önemi. Journal of International Social Research, 13(69): 954-964, DOI: 10.17719/jisr.2020.4012
  • International Confederation of Midwives (ICM). (2024). ICM Essential Competencies for Midwifery Practice 2024. file:///C:/Users/pc/Downloads/EN_ICM-Essential-Competencies-for-Midwifery-Practice-1.pdf Erişim: 04.02.2025.
  • Karadağ, G., Kılıç, S. P., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö., & Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci Hemşirelerin Klinik Uygulamada Karşılaştıkları Güçlükler ve Klinik Hemşireler Hakkındaki Görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6): 665- 672, DOI: 10.5455/pmb.1-1353569323 Karadaş, A., Kaynak, S., Ergün, S., & Karaca, P. P. (2021). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin 21. yüzyıl becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4(2): 232-239, DOI: 10.38108/ouhcd.906190
  • Kılıç, B., & Sürgevil, O. (2017). Sosyal bilimler alanında çalışan akademisyenlerin sahip olması gereken yetkinlikler: literatür incelemesi ve uzman görüşleri ışığında bir yetkinlik listesi önerisi. International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 3(9): 221-246, DOI: 10.23929/javs.154
  • Licqurish, S., & Seibold, C. (2008). Bachelor of Midwifery students’ experiences of achieving competencies: The role of the midwife preceptor. Midwifery, 24(4): 480-489, DOI: 10.1016/j.midw.2007.05.001
  • Marsh, H. W., & Hattie, J. (2002). The relation between research productivity and teaching effectiveness: Complementary, antagonistic, or independent constructs?. The journal of higher education, 73(5): 603-641, DOI: 10.1080/00221546.2002.11777170
  • Mirzeoğlu, A. D., Munusturlar, S., & Çelen, A. (2014). Akran öğretimi modelinin akademik öğrenme zamanina ve voleybol becerilerinin öğrenimine etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 25(4): 184-202, DOI: 10.17644/sbd.171672
  • Özcan, H., Elkoca, A., & Baykan, N. (2023). Ebelik Öğrencilerinin Kültürlerarası Duyarlılık Düzeyleri. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 9(3): 162-172.
  • Özgüngör, S., & Duru, E. (2014). Öğretim elemanları ve ders özelliklerinin öğretim elemanlarının performanslarına ilişkin değerlendirmelerle ilişkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2): 175-188.
  • Prosser, M., Martin, E., Trigwell, K., Ramsden, P., & Middleton, H. (2008). University academics’ experience of research and its relationship to their experience of teaching. Instructional Science, 36: 3-16, DOI: 10.1007/s11251-007-9019-4
  • Toosi, M., Modarres, M., Amini, M., & Geranmayeh, M. (2021). A survey of midwifery graduates’ opinions about midwifery education in Iran: a cross-sectional study. BMC Medical Education, 21(1), 340, DOI: 10.1186/s12909-021-02764-y
  • Yetim, A. A., & Göktaş, Z. (2004). Öğretmenin mesleki ve kişisel nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(2): 541-550.
  • Yurttaş, A., & Yetkin, A. (2003). A comparison of the emphatic skills and problem solving skills of health school students. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 6(1): 1-13.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Handan Güler 0000-0002-7474-3160

Mine Bekar

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2025
Kabul Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, H., & Bekar, M. (2025). Ebelik Lisans Öğrencilerinin Öğretim Elemanı, Ebe ve Akran Gruplarından Bekledikleri Nitelikler. Sağlık Hizmetleri Araştırma Dergisi, 3(1), 8-15.